Het Zuiden tegemoet
Landschappen van Herman van Swanevelt 1603-1655
€ 19,95 Oorspronkelijke prijs was: € 19,95.€ 7,90Huidige prijs is: € 7,90.
Herman van Swanevelt (Woerden, 1603 – Parijs, 1655) was een Nederlands kunst- en frescoschilder, etser en uitgever, die voornamelijk in Frankrijk en Italië werkte. Hij was een van de eersten die landschappen schilderde om het landschap en niet zo zeer om bijbelse of mythologische figuren in te plaatsen
Gerelateerde producten
kunst
Rococo in Nederland
Rococo in Nederland De Nederlandse decoratieve kunsten van het midden van de 18de eeuw stonden in het teken van de rococo. Deze van oorsprong Franse speelse en grillige stijl, heeft na een glorie periode ook bijna alle andere landen in Europa veroverd. Ook Nederland raakte in de ban van de modieuze buitenlandse stroming. ‘Rococo in Nederland’ toont meer dan tweehonderd van de mooiste kunstwerken die in Nederland in rococostijl zijn gemaakt: interieurs, meubelen, portretten, gebruiksvoorwerpen van goud, zilver, porselein en aardewerk, beelden, behangpapier en ontwerptekeningen. Vele daarvan worden in ‘Rococo in Nederland’ met prachtige foto’s en uitvoerige beschrijvingen getoond. Het overzichtwerk 'Rococo in Nederland' laat zien dat het Nederlandse rococo gevarieerder, spannender en internationaler is dan tot op heden werd gerealiseerd.Metagegevens • Waanders • Hardback • 330 pagina’s, met illustraties • ISBN 9789040095771 • NUR 646 – Beeldende Kunst • Genre’s: Kunst • Trefwoorden: Rococo, Bouwkunst, Nederland, Tentoonstellingscatalogi, Interieurkunst, Historisch, binnenhuiskunst, meubelkunst, Nederland, Barok en Rococo (17e en 18e eeuw)Recensie ‘Rococo in Nederland’ is een boek over de geschiedenis en ontwikkeling van de Rococostijl rond 1734-1775. Deze decoratieve, ornamentele stijl in binnenhuisarchitectuur en de kunstindustrie, in het buitenland ontstaan, heeft als centrale kenmerk de toepassing van het grillige asymmetrische rocaille ornament. Na een algemene inleiding volgen essays over decoratief beeldhouwwerk in Den Haag, het rococo interieur van de Fundatie van Renswoude te Utrecht en de productie van porselein en faience in Nederland (1755-1775). De objecten zijn gegroepeerd rond thema's als: tuinkunst, de periode Willem IV (tot 1751), buitenlandse inspiratie en kunstvoorwerpen, Franse goudsmeden in Amsterdam, architecten en ontwerpers, de belangrijkste stadscentrums, beeldhouwers, beeldsnijders en meubelmakers, de gedekte tafel en chinoiserie. Hillie SmitUitgever De uitgeverij Waanders dateert net als de boekhandel Waanders van 1836. Het was aanvankelijk vooral een uitgever van religieuze katholieke boeken, couranten en tijdschriften. Na 1970 is het bedrijf zich gaan toeleggen op uitgaven over geschiedenis en kunst. De uitgeverij werd in 2009 verkocht. De familie Waanders gebruikt de naam Uitgeverij Waanders sinds 2012 weer, voor dochterbedrijf uitgeverij De Kunst. Van uitgeverij Waanders vindt u op ramsj.nl vele kunst- en geschiedenis boeken zoals ‘Rococo in Nederland’kunst
Natuur als atelier
'De natuur als atelier - Het Franse landschap van Corot tot Cézanne' toont de voor de moderne kunst cruciale ontwikkeling van het 19de-eeuwse landschap aan de hand van beroemde schilderijen van kunstenaars als Géricault, Corot, Courbet, Monet, Pissarro, Cézanne, Puvis de Chavannes en Gustave Doré. In 'De natuur als atelier' komen verschillende opvattingen aan de orde: het geïdealiseerde landschap uit de tragedie van Poussin, het landschap als de spiegel van de ziel uit de romantiek, het realistische landschap, het schilderen in de vrije natuur van de School van Barbizon en de fascinatie voor het licht in het werk van de impressionisten. Al deze kunstwerken zijn afkomstig uit de rijke verzameling van Petit Palais, Musée des Beaux Arts de la Ville de Paris. WaandersING - 192 blz
kunst
Theo Baart
Werklust
For English see below- Theo Baart fotografeert al veertig jaar vol verwondering de lotgevallen van het landschap van zijn jeugd: het gebied nabij de luchthaven Schiphol. Nergens in Nederland staat het landschap zo onder druk; alle thema's van de ruimtelijke ordening komen in deze regio in uitvergrote vorm aan de orde. Met een persoonlijke invalshoek beschrijft Baart in woord en beeld hoe een agrarisch gebied door verstedelijking en de gevolgen van de globalisering zich naadloos voegt in de metropoolregio Amsterdam. Hij verhaalt over de sloop van de buitenwijk, in het kader van de centrumplannen voor Hoofddorp, tot het vollopen met grote infrastructuur van een ooit lege polder. Baart fotografeert het alledaagse landschap met zijn nieuwbouwwijken, snelwegen en winkelcentra als spiegel van de Nederlands cultuur. 'Werklust' toont hoe het Nederlandse landschap totaal op zijn kop is gezet in veertig jaar tijd aan de hand van één markant en persoonlijk voorbeeld.- For forty years, Theo Baart has been marvelling at photographing the fate of the landscape of his youth: the area near Schiphol Airport. Nowhere else in the Netherlands is the landscape under so much pressure; All the themes of spatial planning are dealt with in this region in an enlarged form. With a personal perspective, Baart describes in words and images how an agricultural area fits seamlessly into the Amsterdam metropolitan region due to urbanization and the consequences of globalization. He recounts the demolition of the suburb, in the context of the city centre plans for Hoofddorp, to the filling of a once empty polder with large infrastructure. Baart photographs the everyday landscape with its new housing estates, motorways and shopping centres as a mirror of Dutch culture. 'Werklust' shows how the Dutch landscape has been turned upside down in forty years on the basis of one striking and personal example. nai010pap - 351 blz
kunst
Mondriaan en het kubisme
De grootsheid van Piet Mondriaan komt het beste tot uiting in het werk waarmee de kunstenaar, die zeventig jaar geleden overleed, zich ging meten met wat er internationaal gaande was.In 1912 vertrok Mondriaan (1872-1944) richting Parijs. Hij wilde zijn eigen werk vernieuwen, en het experiment van een volledig abstracte kunst aangaan, door zich te meten met het werk van vooral Pablo Picasso. Terug in Nederland toonde Mondriaan in 1914 in een Haagse galerie zestien werken die hij in Parijs maakte. 'Mondriaan en het kubisme - Parijs 1912-1914' laat zien hoe eigenzinnig dit nieuwste werk van Mondriaan was, en hoe divers de werken zijn die onder de noemer kubisme vallen. Want voor het eerst wordt de doorwerking van het kubisme in Nederland in kaart gebracht.Het rijk geïllustreerde boek vergelijkt Nederlandse kunstenaars als Sluijters, Toorop, Schelfhout, Gestel en Van Heemskerck, die voelden dat in het kubisme iets schuil ging, met de diverse aanvoerders van het Frans kubisme, kunstenaars als Picasso, Braque en Léger. THOTHPAP - 143 blz