Menu

Het symbolisme in de Nederlandse schilderkunst 1890-1900 - 9789068683547 - Bettina Spaanstra-Polak

Bettina Spaanstra-Polak

Het symbolisme in de Nederlandse schilderkunst 1890-1900

 39,90  19,90

ISBN: 9789068683547. Bindwijze: geb Taal: NL Uitgever: THOTH Auteur: Bettina Spaanstra-Polak Auteur voorletter: B. Auteur voornaam: Bettina Auteur achternaam: Spaanstra-Polak Paginas: 415 Categorie: .

Gerelateerde producten

kunst

Henri Verstijnen 1882-1940

Henri Verstijnen (1882-1940) – A. Wagtbert Hansen Beeldend kunstenaar en theosoof Henri Verstijnen werd in 1882 op Java geboren en ging in 1892 met zijn ouders naar Nederland. Hij volgde tekenlessen aan de Akademie in Arnhem en legde zich al vroeg toe op het weergeven van de dierenwereld. In 1918 verhuisde Verstijnen naar Den Haag en exposeerde er via de Haagse Kunstkring en Pulchri Studio vooral werken van bloemen, vogels en exotische dieren in hun natuurlijke omgeving. Hij overleed in 1940 in Den Haag. Deze monografie, geschreven door kunsthistorica drs. Audrey Wagtberg Hansen, is de eerste publicatie waarin aandacht besteed wordt aan Verstijnens brede en bijzondere oeuvre. De auteur beschikte over het persoonlijke archief van de kunstenaar, dat naast foto’s en correspondentie ook recepturen voor zijn grafische experimenten omvat. Wie zich verdiept in het werk van Verstijnen, leert hem kennen als een creatieve duizendpoot, die zich niet graag beperkte tot een bepaald medium. Zijn fantasie, optimisme en humor komen in zijn werk sterk naar voren. Verstijnen werd bij het grote publiek vooral geliefd als karikaturist van ‘menselijke’ dieren bij de rijmen van Charivarius in ‘De Groene Amsterdammer’. Metagegevens ·         Waanders ·         Serietitel: Monografieën van het Drents Museum over kunstenaars uit het tijdperk rond 1900 ·         Paperback ·         128 pagina’s ·         ISBN 9789040082825 ·         NUR: 642 – Monografie (kunst) ·         Genre: Monografieën, Kunst, Schilderkunst ·         Trefwoorden: Drents Museum, Haagse Kunstkring, Pulchri Studi0 Auteur drs. Audrey Wagtberg Hansen is kunsthistorica en vennoot van Kroon & Wagtberg Hansen kunsthistorisch projectmanagement (K&WH) te Den Haag. Haar persoonlijke interesse gaat onder meer uit naar Egyptomanie en de kunst en literatuur van het Symbolisme. Zij verricht zelfstandig biografisch onderzoek naar de artistieke familie Verstijnen. Uitgever Uitgeverij Waanders Kunst is gespecialiseerd in het maken van kunstboeken over beeldende kunst, toegepaste kunst, beeldhouwkunst, fotografie. Dit vertaalt zich in een boekenfonds vol monografieën, catalogi bij tentoonstellingen, overzichtswerken, boeken over oudere en hedendaagse architectuur, fotoboeken met diverse onderwerpen; kortom boeken over cultuur.
 24,00  9,90
Verder lezen

kunst

Jan Hofman

Jan Hofman is bijna een halve eeuw werkzaam als beeldend kunstenaar. Als graficus en als schilder met gemengde technieken. Het werk heeft aanwezigheid en zeggingskracht, is spannend en dwingt tot een visueel avontuur - hoe verscheiden ook, zijn oeuvre heeft een eigen identiteit. Opvallend is ook de technische perfectie en de zorgvuldigheid waarmee elk werkstuk tot stand komt. Hofman kreeg waardering als een creatief en technisch begaafd kunstenaar, met een boeiend en onderscheidend oeuvre. Zijn kunst verdient ruime aandacht. Dat bracht enkele kunstliefhebbers ertoe Hofman een breed podium te geven. Zij richtten de Stichting Jan Hofman Kunstenaar op en organiseerden in 2009 een overzichtstentoonstelling in Leeuwarden, de stad waar hij werkt. Bovendien wilden zij met een boek persoon en werk van Jan Hofman extra belichten.   Recensie Technisch raffinement en een streven naar esthetische effecten strijden om de eer het belangrijkste beoordelingscriterium in het werk van Jan Hofman te zijn. Deze in 1942 in Groningen geboren, maar langdurig in Friesland actieve kunstenaar heeft een indrukwekkend oeuvre opgebouwd. Nogal wat stukken zijn in buitenlandse collecties opgenomen. De chronologisch geordende catalogus laat vooral Hofmans grafische werk zien, vanaf 1961 tot nu, omlijst door twee inleidende teksten, een paar gedichten en overzichtslijsten. De essays (een kort stuk van Evert Duintjer Tebbens en een langer stuk van Jan Snijder) zijn in het Engels vertaald en in kleiner lettertype afgedrukt in de marge van de Nederlandse tekst. Hoe boeiend sommige vroege werken ook al zijn, pas eind jaren tachtig bereikt Hofman de staat die we nu verbinden met zijn naam. Toch is het onderscheidend vermogen daarvan, afgezet tegen de hedendaagse grafiek, niet opvallend groot. Hofman werkt vaak abstract, maar figuratieve elementen zoals plantmotieven zijn nooit veraf. Monumentale kracht en een boeiend coloriet biedt hij altijd. Metagegevens ·         Friese Pers Boekerij ·         Hardback ·         143 pagina’s ·         Geïllustreerd ·         ISBN 9789033008009 ·         NUR: 6423 – Monografie (kunst) ·         Genre: Beeldende kunst, Monografie ·         Trefwoorden: Jan Hofman, Friese schilder. Uitgeverij FPB | NB is de grootste uitgever van boeken in Noord-Nederland en onderdeel van Krijgsman Public Warehousing. FPB | NB legt zich toe op uitgaven van, voor en over Friesland, Groningen en Drenthe en is verder gespecialiseerd in het ontwikkelen van gelegenheids- en jubileumuitgaven voor bedrijven, overheden, instellingen, gemeenten en verenigingen. In zowel grote als kleine oplagen, compleet met professionele redactionele begeleiding, productie en landelijke distributie.
 29,95  7,90
Verder lezen

kunst

Voor eer & glorie

Na de afkondiging van het Eerste Keizerrijk werd de rijke juweeltraditie van voor de Franse Revolutie nieuw leven ingeblazen. Napoleon had een zwak voor juwelen en spaarde kosten noch moeite voor zijn vrouw(en) en familie. De Petit Caporal gebruikte ze ook als instrumenten om vriend en vijand aan het keizerrijk te binden. Na de afkondiging van het Eerste Keizerrijk werd de rijke juweeltraditie van voor de Franse Revolutie nieuw leven ingeblazen. Napoleon had een zwak voor juwelen en spaarde kosten noch moeite voor zijn vrouw(en) en familie. De Petit Caporal gebruikte ze ook als instrumenten om vriend en vijand aan het keizerrijk te binden. Na de afkondiging van het Eerste Keizerrijk werd de rijke juweeltraditie van voor de Franse Revolutie nieuw leven ingeblazen. Napoleon had een zwak voor juwelen en spaarde kosten noch moeite voor zijn vrouw(en) en familie. De Petit Caporal gebruikte ze ook als instrumenten om vriend en vijand aan het keizerrijk te binden. Na de afkondiging van het Eerste Keizerrijk werd de rijke juweeltraditie van voor de Franse Revolutie nieuw leven ingeblazen. Napoleon had een zwak voor juwelen en spaarde kosten noch moeite voor zijn vrouw(en) en familie. De Petit Caporal gebruikte ze ook als instrumenten om vriend en vijand aan het keizerrijk te binden. Na de afkondiging van het Eerste Keizerrijk werd de rijke juweeltraditie van voor de Franse Revolutie nieuw leven ingeblazen. Napoleon had een zwak voor juwelen en spaarde kosten noch moeite voor zijn vrouw(en) en familie. De Petit Caporal gebruikte ze ook als instrumenten om vriend en vijand aan het keizerrijk te binden. Na de afkondiging van het Eerste Keizerrijk werd de rijke juweeltraditie van voor de Franse Revolutie nieuw leven ingeblazen. Napoleon had een zwak voor juwelen en spaarde kosten noch moeite voor zijn vrouw(en) en familie. De Petit Caporal gebruikte ze ook als instrumenten om vriend en vijand aan het keizerrijk te binden. Na de afkondiging van het Eerste Keizerrijk werd de rijke juweeltraditie van voor de Franse Revolutie nieuw leven ingeblazen. Napoleon had een zwak voor juwelen en spaarde kosten noch moeite voor zijn vrouw(en) en familie. De Petit Caporal gebruikte ze ook als instrumenten om vriend en vijand aan het keizerrijk te binden. Na de afkondiging van het Eerste Keizerrijk werd de rijke juweeltraditie van voor de Franse Revolutie nieuw leven ingeblazen. Napoleon had een zwak voor juwelen en spaarde kosten noch moeite voor zijn vrouw(en) en familie. De Petit Caporal gebruikte ze ook als instrumenten om vriend en vijand aan het keizerrijk te binden. Na de afkondiging van het Eerste Keizerrijk werd de rijke juweeltraditie van voor de Franse Revolutie nieuw leven ingeblazen. Napoleon had een zwak voor juwelen en spaarde kosten noch moeite voor zijn vrouw(en) en familie. De Petit Caporal gebruikte ze ook als instrumenten om vriend en vijand aan het keizerrijk te binden.
 35,00  7,90
Verder lezen

kunst

Titus Eliëns

Pablo Picasso – Keramiek / Ceramics

Pablo Picasso – Keramiek / Ceramics – T.M. Eliëns Pablo Picasso leefde van 1947 tot 1960 in Zuid-Frankrijk waar hij een bijzonder vitale periode van zijn kunstenaarschap beleefde. Tijdens zijn verblijf daar herontdekte hij het keramiek en blaast hij zijn beeldend werk nieuw leven in. Geïnspireerd door voorbeelden uit de klassieke oudheid, mythologie en exotische culturen schept hij in amper 10 jaar tijd een omvangrijk keramisch oeuvre. Elk onderwerp dat hij op doek of papier verbeeldt verschijnt nu ook in klei. Maar dan nog intenser, omdat hij in de vaas zelf al een vrouwelijke vorm ziet, in het bord een gezicht en in de schaal een zonovergoten arena. In dit boek wordt zichtbaar hoe in de keramiek van Picasso zijn grafiek, schilder- en beeldhouwkunst samenkomen. De illusie van het platte vlak lost op in de ruimtelijke kwaliteit van de klei. De belangstelling voor Picasso's keramiek is de afgelopen decennia terecht enorm gestegen. Omdat zijn betekenis voor de moderne kunst niet alleen in schilderkunstige stijlvernieuwing ligt. Picasso's keramiek demonstreert een onbevangen gebruik van materialen. Daarmee geeft hij tot op de dag van vandaag een inspirerende impuls aan kunstenaars en een visueel geschenk aan zijn vele bewonderaars. Tweetalige catalogus E/N. Recensie Beknopt overzicht van het keramische werk van Pablo Picasso (1881-1973). Picasso zelf behoeft geen introductie, minder bekend is het grote oeuvre keramische werken dat hij heeft nagelaten. Het boek laat een gevarieerde selectie uit dit omvangrijke oeuvre zien, veelal uit de eigen collectie van het Stedelijk Museum 's-Hertogenbosch. Het museum is ook verantwoordelijk voor de redactie en de uitgave van het boek. De afbeeldingen laten een aantal topstukken zien, maar geven ook een mooi beeld van de verscheidenheid van vorm en decor. Niet alleen de werkstukken maken het boek aangenaam, maar ook een aantal foto's van de meester zelf als hij bezig is met zijn scheppende werk in de pottenbakkerij. De tekst is nogal droog, maar geeft wel goede informatie over de geschiedenis van de 'schilderskeramiek' in het algemeen en die van Picasso in het bijzonder. Mede door de fraaie foto's is het een verzorgd boek geworden, interessant voor elke kunstliefhebber over een relatief onbekend fenomeen. Zonder register. Metagegevens •           WBooks •           Hardback •           96 pagina’s •           ISBN 9789040083150 •           NUR: 655 – Toegepaste kunst •           Genre: Beeldende kunst •           Trefwoorden: Pablo, Picasso, Stedelijk Museum ’s-Hertogenbosch Auteur Titus M. Eliëns was hoofd van de afdeling Kunstnijverheid van het Gemeentemuseum Den Haag en bijzonder hoogleraar in de geschiedenis van de industriële vormgeving in relatie tot de kunstnijverheid aan de Universiteit Leiden. Titus Eliëns geeft tijdelijk leiding geven aan het Stedelijk Museum ’s-Hertogenbosch. Uitgeverij WBOOKS is dé uitgever van geschiedenis- en kunstboeken. De publicaties van WBOOKS worden verkocht in meer dan 1500 betere boekhandels in Nederland en via de website. Veel van de uitgaven verschijnen in samenwerking met musea in Nederland, waaronder het Drents Museum, het Allard Pierson Museum en Gemeentemuseum Den Haag, en met grote culturele instellingen als de Rijkdienst voor het Cultureel Erfgoed.
 19,95  9,90
Verder lezen