Menu

Wally de Lang

Het oorlogsdagboek van Dr. G. Italie

Den Haag, Barneveld, Westerbork, Theresienstadt, Den Haag 1940-1945

 20,00  7,90

ISBN: 9789025435950. Bindwijze: ing Taal: NL Uitgever: Olympus Auteur: Wally de Lang Auteur tussenvoegsel: de Paginas: 704 Categorieën: , .

Gerelateerde producten

geschiedenis

Sacha Batthyany

En wat heeft dat met mij te maken

Sacha Batthyany is afkomstig uit een van de oudste en meest bekende adellijke families van Hongarije. Hijzelf is geboren en getogen in Zwitserland en had na zijn jeugd nauwelijks contact met de rest van zijn familie. Over het verleden daarvan wist hij daarom niet veel, tot hij op een schokkend krantenartikel stuit over zijn oudtante Margit. Gravin Margit Thyssen-Batthyany blijkt betrokken te zijn geweest bij een van de gruwelijkste misdaden die er aan het eind van de Tweede Wereldoorlog door de nazi's werden gepleegd. Enkel de feiten zijn bekend: een paar weken voor het einde van de oorlog gaf Margit een groot feest in het familiekasteel in het Oostenrijkse stadje Rechnitz. Rond middernacht verliet een aantal gasten het kasteel en vermoordde 180 joden die vlakbij op deportatie naar de kampen wachtten. Wat er die nacht precies is gebeurd bleef lange tijd onduidelijk. Sacha Battyany's zoektocht naar meer informatie voert hem naar het Hongarije van voor de oorlog, het Oostenrijk van erna, het Zwitserland van nu, een goelag in Siberië, de woonkamer van een vrouw die Auschwitz overleefde en in Zuid-Amerika haar oude dag doorbrengt - en zelfs naar de sofa van een pijprokende psychoanalyticus. Onderweg stuit hij op een geheim dat zijn kijk op de familie Batthyany en op zichzelf voorgoed zal veranderen. Recensie(s) Het begon allemaal met een krantenbericht. Journalist Sacha Batthyany (1973), correspondent in de Verenigde Staten voor onder andere de 'Süddeutsche Zeitung', kreeg in 2006 een artikel onder ogen waarin stond dat zijn tante Margit in maart 1945 betrokken was bij een massamoord op honderdtachtig joden. Een feestje in een stadje honderd kilometer ten zuiden van Wenen was uitgelopen op een bloedbad. Stomdronken zou Margit rond middernacht samen met een stel nazi's naakte mannen en vrouwen een voor een hebben neergeschoten. 'Gastvrouw van de hel' werd ze genoemd. Het laat Batthyany niet meer los. Wat gebeurde er die nacht en uit wat voor geslacht is hijzelf eigenlijk afkomstig? Dit boek is het verslag van zijn zoektocht die hem door vele landen voert. Het is een onderzoek naar een verborgen familiegeschiedenis, een persoonlijk relaas waarin Batthyany niet alleen veel van zijn voorouders - een befaamde adellijke Hongaarse familie - maar ook van zichzelf prijsgeeft.
 22,50  7,90
Verder lezen

geschiedenis

Ewout van der Knaap

De verbeelding van nacht en nevel

'Nuit et Brouillard' (1955) van Alain Resnais was vanaf het begin direct een klassieke documentaire, die huivering veroorzaakte en menige discussie losmaakte, en dat tot op de dag van vandaag. Dat de publieke herinnering aan de holocaust in de meeste landen betrekkelijk laat op gang is gekomen, is bekend. Dat een Franse film al in de tweede helft van de jaren vijftig een beeld van de holocaust in onze herinnering heeft gegraveerd, wil deze precieze reconstructie aan het licht brengen. Van der Knaap onderzoekt niet alleen de verbeelding van de holocaust in beeld, tekst en muziek van Nuit et Brouillard, maar analyseert tegelijk het beeld dat oprijst uit de discussies die in Nederland en Duitsland ontstonden rond de productie en de vertoning van de film. De film is een effectieve menging van feitelijke beelden en poëtische tekst, een overtuigende combinatie van historische en retorische middelen. In Duitsland en Nederland ziet men niet dezelfde film -  de vertalingen van Paul Celan en Victor van Vriesland verschillen, maar het engagement van beide joodse schrijvers komt overeen. Nuit et Brouillard was, en vormt nog steeds een historische markering van het beeld dat ons van de holocaust is overgeleverd. Het onderzoek van Van der Knaap in 'De verbeelding van nacht en nevel' naar documentaire, beeldvorming en geschiedenis van 'nacht en nevel' scherpt het beeld van de herinnering. Recensie(s) De Franse regisseur Alain Resnais maakte in 1955 de documentaire 'Nuit et Brouillard' over de Duitse uitroeiingskampen tijdens de Tweede Wereldoorlog. Er bestaan drie versies van de film. Een met Franse, een met Duitse en een met Nederlandse commentaarstem. De auteur, die Duitse letterkunde doceert aan de Universiteit Utrecht, maakt in dit boek een grondige analyse van de film. Hij bespreekt eerst de achtergrond en de inhoud van de film en gaat vervolgens in op de reacties in Duitsland (waar 'Nacht und Nebel' op veel scholen verplicht werd vertoond) en in Nederland. Vervolgens behandelt hij de vertalingen van de oorspronkelijke tekst van Jean Cayrol, eerst de Duitse vertaling van Paul Celan, dan de Nederlandse vertaling van Victor van Vriesland. Deze laatste tekst is zelfs integraal opgenomen. Er worden veelvuldig niet-vertaalde citaten geplaatst in het Frans en in het Duits, taalkundige kennis is dus vereist. Deze studie heeft diverse invalshoeken en kan interessant zijn voor bijvoorbeeld filmwetenschappers, sociologen, historici, taalkundigen.
 24,75  7,90
Verder lezen

geschiedenis

Sjoerd Faber

Bijzonder gewoon

‘Bijzonder gewoon’ gaat over een groot archief, met ruim vier kilometer dossiers, registers en systeemkaarten. En in dat archief komen honderdduizenden mensen voor. In de eerste plaats zijn dat politieke delinquenten: mensen die in Nederland na WO II op verdenking van collaboratie met de Duitsers de zogenaamde Bijzondere Rechtspleging moesten ondergaan. Om hun vervolging en berechting draait het. Terzijde gaat ‘Bijzonder gewoon’ ook over vele anderen: echtgenoten, kinderen, ouders, en andere familie, al dan niet ‘fout’, buren, getuigen, slachtoffers, politieambtenaren, officieren van justitie, rechters, reclasseringsambtenaren, psychiaters en andere betrokkenen. Recensie Op 6 november 2000 werd het Centraal Archief Bijzondere Rechtspleging (1944-2000) door het ministerie van Justitie officieel overgedragen aan het Nationaal Archief. Vier kilometer (!) dossiers, registers en systeemkaarten zijn vanaf nu voor iedereen vrij ter inzage, mits niet in strijd met de wet op de privacy. Het gaat namelijk om gevoelige informatie: de berechting van Nederlanders die zich tijdens de Duitse bezetting op onvaderlandslievende wijze gedragen hadden. Lang niet iedereen van wie een dossier is aangelegd, is daadwerkelijk berecht. Daar kunnen verschillende redenen voor zijn: de beschuldigingen waren vals of de vergrijpen waren zo licht dat niet tot vervolging werd overgegaan. Deze kleine uitgave, geïllustreerd met een aantal afbeeldingen in zwart-wit, geeft een globale beschrijving van de gang van zaken met betrekking tot de Bijzondere Rechtspleging, van de inhoud van het archief, de geschiedenis en het ambtelijk gebruik (bijvoorbeeld bij toekenning van een koninklijke onderscheiding). Aan de hand van een specifieke casus wordt de procesgang gedemonstreerd. Tenslotte geven de auteurs enkele wenken voor de wijze waarop men het archief kan raadplegen. Metagegevens •           WBooks •           Hardback •           112 pagina’s •           ISBN 9789040077005 •           NUR: 689 – Oorlog en vrede •           Genre: Geschiedenis •           Trefwoorden: 1940-1945, WOII, Bijzondere Rechtspleging, Centraal archief Uitgever WBOOKS is dé uitgever van geschiedenis- en kunstboeken. De publicaties van WBOOKS worden verkocht in meer dan 1500 betere boekhandels in Nederland en via de website. Veel van de uitgaven verschijnen in samenwerking met musea in Nederland, waaronder het Drents Museum, het Allard Pierson Museum en Gemeentemuseum Den Haag, en met grote culturele instellingen als de Rijkdienst voor het Cultureel Erfgoed.
 22,50  7,90
Verder lezen

geschiedenis

Frank van Vree

In de schaduw van Auschwitz

'In de schaduw van Auschwitz' beschrijft de veranderingen in de herinnering aan de Tweede Wereldoorlog, vanaf de bevrijding tot aan de recente debatten over de plaats van de nazistische vernietiging in de geschiedenis van de westerse beschaving. In de loop van ruim zestig jaar is het beeld van de oorlog ingrijpend veranderd. Overheerste aanvankelijk het nationale perspectief, waarin nauwelijks plaats was voor daders, weifelaars of overlevenden van de kampen, de laatste decennia is de systematische moord op de joden, zwakzinnigen, zigeuners en andere als minderwaardig beschouwde groepen centraal komen te staan. Gedenktekens, beelden, films, romans, documentaires, geschiedwerken fungeren als ankerplaatsen van het publieke geheugen, gefixeerde vormen die getuigen van de manier waarop de samenleving de herinneringen aan de Tweede Wereldoorlog levend houdt. Deze voorstellingen zijn een rijke bron om de verschuivingen in het denken en spreken over de oorlog in kaart te brengen. 'In de schaduw van Auschwitz bevat een beschouwing van de naoorlogse monumenten, films en documentaires in Nederland, en analyseert de onttakeling van het nationale geschiedbeeld en de centrale plaats van de nazistische vervolgingspolitiek in de herinnering aan de oorlog. Dat de historische cultuur en de publieke herinnering zich in Nederland op vergelijkbare wijze ontwikkelden als in andere landen blijkt uit de polemieken over de uitbeelding van Auschwitz in film en literatuur en uit het actuele debat over de betekenis van deze catastrofe voor de hedendaagse samenleving.

Over de auteur:

Frank van Vree (1954) is directeur van het NIOD sinds september 2016. Daarvoor was hij o.a. decaan van de Faculteit Geesteswetenschappen en hoogleraar Mediastudies aan de Universiteit van Amsterdam en de Erasmus Universiteit, fellow aan het NIAS en gastonderzoeker aan New York University.
 24,75  9,90
Verder lezen