Het oeuvre van Gerhard Richter overstijgt de historische scheiding tussen abstracte en figuratieve schilderkunst. Zijn werken beperken zich niet tot een zelfgenoegzaam spel van kleuren en vormen maar scheppen al evenmin een zuiver beeld van de realiteit. Zelfs als die realiteit en haar feitelijkheden de onderwerpen van zijn werken vormen, stelt de schilderende scepticus het figuratieve ter discussie. Dat geldt met name voor zijn schilderijen van deuren, gordijnen en vensters uit de jaren 1960 die centraal staan op deze tentoonstelling. Hoewel ze refereren aan de typische kenmerken van een figuratieve kunst die ons de werkelijkheid toont, ontzeggen ze ons tegelijkertijd de toegang tot deze werkelijkheid door een picturale ruimte te scheppen die elke illusie van diepte ontbeert. Een goed voorbeeld hiervan zijn de gordijnschilderijen, die ostentatief weigeren de wereld van het figuratieve te onthullen: het doek is gevallen. De iconoclastische benadering van de kunstenaar valt niet te ontkennen. Voor Richter betekent schilderen het ontwerpen van oppervlakken, het experimenteren met de illusoire aard van de kunst die ons de werkelijkheid achter het beeld in het beste geval enkel laat inbeelden. Dit is zeker het geval voor zijn deur-, gordijn- en vensterschilderijen, waarop hij een picturaal concept ontwikkelde dat nog altijd relevant is voor zijn huidige werk, zijn geschraapte schilderijen.
Gerelateerde producten
kunst

Jan Hofman
Jan Hofman is bijna een halve eeuw werkzaam als beeldend kunstenaar. Als graficus en als schilder met gemengde technieken. Het werk heeft aanwezigheid en zeggingskracht, is spannend en dwingt tot een visueel avontuur - hoe verscheiden ook, zijn oeuvre heeft een eigen identiteit. Opvallend is ook de technische perfectie en de zorgvuldigheid waarmee elk werkstuk tot stand komt. Hofman kreeg waardering als een creatief en technisch begaafd kunstenaar, met een boeiend en onderscheidend oeuvre. Zijn kunst verdient ruime aandacht. Dat bracht enkele kunstliefhebbers ertoe Hofman een breed podium te geven. Zij richtten de Stichting Jan Hofman Kunstenaar op en organiseerden in 2009 een overzichtstentoonstelling in Leeuwarden, de stad waar hij werkt. Bovendien wilden zij met een boek persoon en werk van Jan Hofman extra belichten. Recensie Technisch raffinement en een streven naar esthetische effecten strijden om de eer het belangrijkste beoordelingscriterium in het werk van Jan Hofman te zijn. Deze in 1942 in Groningen geboren, maar langdurig in Friesland actieve kunstenaar heeft een indrukwekkend oeuvre opgebouwd. Nogal wat stukken zijn in buitenlandse collecties opgenomen. De chronologisch geordende catalogus laat vooral Hofmans grafische werk zien, vanaf 1961 tot nu, omlijst door twee inleidende teksten, een paar gedichten en overzichtslijsten. De essays (een kort stuk van Evert Duintjer Tebbens en een langer stuk van Jan Snijder) zijn in het Engels vertaald en in kleiner lettertype afgedrukt in de marge van de Nederlandse tekst. Hoe boeiend sommige vroege werken ook al zijn, pas eind jaren tachtig bereikt Hofman de staat die we nu verbinden met zijn naam. Toch is het onderscheidend vermogen daarvan, afgezet tegen de hedendaagse grafiek, niet opvallend groot. Hofman werkt vaak abstract, maar figuratieve elementen zoals plantmotieven zijn nooit veraf. Monumentale kracht en een boeiend coloriet biedt hij altijd. Metagegevens · Friese Pers Boekerij · Hardback · 143 pagina’s · Geïllustreerd · ISBN 9789033008009 · NUR: 6423 – Monografie (kunst) · Genre: Beeldende kunst, Monografie · Trefwoorden: Jan Hofman, Friese schilder. Uitgeverij FPB | NB is de grootste uitgever van boeken in Noord-Nederland en onderdeel van Krijgsman Public Warehousing. FPB | NB legt zich toe op uitgaven van, voor en over Friesland, Groningen en Drenthe en is verder gespecialiseerd in het ontwikkelen van gelegenheids- en jubileumuitgaven voor bedrijven, overheden, instellingen, gemeenten en verenigingen. In zowel grote als kleine oplagen, compleet met professionele redactionele begeleiding, productie en landelijke distributie.kunst

De Meest Eigentijdse Schilderijen Tentoonstelling
Wat is de rol van de schilderkunst van nu? De schilderkunst beheerst de kunstmarkt, maar op de grote internationale tentoonstellingen en biënnales schittert ze door afwezigheid. Video, foto, film, installatie- en ervaringskunst voeren de boventoon. Heeft de schilderkunst dan niets meer te vertellen? Kan ze het kritische kunstpubliek niet meer raken? Bijna dertig Nederlandse kunstenaars ? van gevestigde namen tot relatief onbekende ? uit verschillende generaties geven antwoord op deze vragen in interviews. Daarnaast wordt in enkele essays ingegaan op de Nederlandse schilderkunst als pars pro toto voor de hedendaagse schilderkunst. 'De Meest Eigentijdse Schilderijen Tentoonstelling' toont recente werken uit de Nederlandse schilderkunst. Met nieuwe middelen en motieven ? en door zich te verbinden met andere media ? geeft ze uitdrukking aan deze tijd en laat daarmee zien dat de schilderkunst nog altijd zeer actueel en springlevend is. Tentoonstellingscatalogikunst

Raoul De Keyser
Oeuvre
Raoul De Keyser wordt stilzwijgend beschouwd als de grootmeester onder de Belgische schilders van de voorbije 50 jaar. Na zijn debuut in 1964 ontwikkelde hij een eigenzinnige, tactiele werkmethode waarin de scheiding tussen figuratie en abstractie oplost in de poëtische band die het werk aangaat met het dagelijkse leven van de kunstenaar. Het Stedelijk Museum voor Actuele Kunst in Gent en de Pinakothek der Moderne in München organiseren het eerste postume overzicht van werken die gemaakt werden tussen 1964 en 2012. De tentoonstelling, getiteld 'oeuvre', tracht inzicht te bieden in dit proces, dat ononderbroken gewijd was aan het ondervragen en ondermijnen van het medium schilderkunst. Hierin worden verschillende facetten in het oeuvre van Raoul De Keyser uitgelicht, waaronder de rol van fotografie en werken op papier. Centraal in de monografie staat een overzichtelijke chronologie over het leven en werk van de kunstenaar. Naast deze uitvoerige teksten schrijven een aantal internationale kunstenaars een kort statement over Raoul De Keyser. De publicatie wordt vormgegeven door Inge Ketelers, die in het verleden reeds meerdere keren met de kunstenaar heeft samengewerkt.kunst
