Terug/Home/Webwinkel ramsj.nl /Filosofie & religie/Religie/Geheimen uit de kloostertuin
Tini Brugge
Geheimen uit de kloostertuin
€ 29,95 Oorspronkelijke prijs was: € 29,95.€ 12,50Huidige prijs is: € 12,50.
ISBN: 9789059950610. Bindwijze: geb Taal: NL Uitgever: Lanoo Auteur: Tini Brugge Paginas: 160 Categorieën: Filosofie & religie, Hobby & sport, Natuur, Religie, Tuinboeken, Tuinboeken.
Kloostertuinen vormen een bron van inspiratie. In aanleg, vormgeving of keuze van planten en bomen weerspiegelen ze het geloof van de kloostergemeenschap. ‘Geheimen uit de kloosterlaan’ brengt ons in contact met de diepere lagen van de natuur en daarmee ook met onszelf. Met Geheimen uit de kloostertuin ontdek je eeuwenoude tradities in de omgang met de bomen en planten die we vandaag ook kennen.
Gerelateerde producten
filosofie & religie
Charles Caspers
Het Mirakel van Amsterdam
De Stille Omgang is een goed bewaard Amsterdams geheim. Elk jaar trekt medio maart een nachtelijke stoet van duizenden mannen en vrouwen zwijgend door de oude binnenstad. Dit ritueel gaat terug op het Mirakel van Amsterdam, een hostiewonder uit 1345. Op de plaats waar dit gebeurde, een huis in de Kalverstraat, bouwde men een fraaie kapel, de Heilige Stede. Pelgrims stroomden toe en bedevaart bracht welvaart. Na de komst van de Reformatie raakten de stedelingen onderling verdeeld over de cultus, en die verdeeldheid, met name tussen katholieken en protestanten, zou eeuwen blijven duren. Deze 'biografie' gaat over de interactie tussen heiligdom, pelgrims, stad, natie, en de twisten die daarmee gepaard gingen. Zo groeide de Stille Omgang in de negentiende en twintigste eeuw uit tot hét ritueel waarmee Nederlandse katholieken hun identiteit en herwonnen maatschappelijke positie markeerden. Daarnaast inspireerde de formule van de omgang ook andere groeperingen, zoals de deelnemers aan stille (vredes)tochten en de provobeweging. 'Het Mirakel van Amsterdam' biedt een nieuwe kijk op een omstreden en fascinerend onderdeel van de Amsterdamse en Nederlandse cultuur- en religiegeschiedenis. Prometheusgeb - 502 blz
filosofie & religie
Isocrates
Monument van mijn denken
Als bekendste onbekende redenaar leidt Isocrates van Athene (436 vC-338 vC) een verscholen naleven. Van oudsher geniet hij de faam, in de woorden van Cicero, de 'leermeester van alle redenaars' te zijn. In zijn tijd is hij invloedrijker in het openbare politieke debat dan Plato of Socrates, en zijn school staat aan de basis van het klassieke hoger onderwijs dat is gericht op de intellectuele en politieke vorming van vrije burgers. De school van Isocrates is het ijkpunt van alle onderwijs in de Hellenistische en Romeinse wereld, en uit de filosofie van Isocrates kon het renaissancistisch humanisme voortkomen, dat tot in de een-en-twintigste eeuw het hart vormt van de humaniora. Isocrates is overtuigd van de maakbaarheid van de verantwoordelijke burger. Hiertoe heeft hij een opvoedkundig programma ontworpen, gebaseerd op de regels van de klassieke retorica, om jeugdige talenten intensief te begeleiden en voor te bereiden op een vooraanstaande rol in de politieke gemeenschap, de gemeenschap van burgers. Filosofie is voor Isocrates de natuurlijke en beste techniek voor het leren juist te redeneren en argumenteren, en daarmee juist te handelen en te leven. Isocrates' ethiek is eerder doelmatig dan idealistisch, een praktische oefening van deugden, die gerealiseerd dienen te worden in de politieke praktijk. Het programma van Isocrates' school is gebaseerd op taal en overtuigingskracht, het hanteren van de juiste woorden, het weten te handelen op het juiste moment, en gestoeld op een vruchtbaar historisch bewustzijn, dat leidend is voor de innerlijke overtuiging, het moreel besef en het rechtvaardig handelen van een politicus. In 'Monumenten van mijn denken' geeft Jeroen Bons â voor het eerst in het Nederlands â een getrouw en meerzijdig beeld van Isocrates als filosoof, pedagoog en politiek redenaar. Het boek bevat een ruime en representatieve keuze uit zijn politieke redevoeringen: Areopagiticus, Panegyricus, Panathenaicus; zijn filosofische redevoeringen: Tegen de sofisten, Helena, Apologie van Isocrates; en zijn pedagogische brieven: Aan Demonicus en Aan Polycrates. Jeroen Bons' toelichtingen zijn ruimhartig en instructief. Hij vertaalt de redevoeringen in stijl, plaatst de pedagogische opvattingen van Isocrates in dispuut met tijdgenoten en tegenstrevers als Plato en Aristoteles, en schetst de invloed van Isocrates op het denken over onderwijs en opvoeding. Bons betoogt ten slotte dat Isocrates' pleidooi voor een nieuwe politieke cultuur, wars van particularisme en kortzichtig eigenbelang, een blijvend moreel kompas biedt voor maatschappelijk handelen en politiek plichtsbesef. Historische Uitgeverijgeb - 396 blz
filosofie & religie
Carl Cederström
Ons geluksideaal
Carl Cederström onderzoekt in 'Ons geluksideaal' onze opvatting van geluk, die is geworteld in de vroeg twintigste-eeuwse Europese psychiatrie, de tegencultuur van de jaren zestig, en de huidige hedonistische consumentencultuur. Authenticiteit, genot en zelfontplooiing vormen het hart van dit geluksideaal – en voor ons geluk zijn we zelf verantwoordelijk. Multinationals en reclamebureaus hebben zich meester gemaakt van deze ooit revolutionaire ideeën, en dringen ons levens op die steeds meer onbevredigend, onzeker en narcistisch zijn. Cederström laat zien dat er in ons tijdperk van schaarste en sociale verdeeldheid een nieuwe, radicale droom van geluk ontstaat. Tegenover het hedonisme en individualisme van de vorige generaties stelt hij een andere visie op het goede leven, gekenmerkt door een grotere betrokkenheid op de wereld. Als we ons laten leiden door liefde, vriendelijkheid en solidariteit, kunnen wij onszelf en onze maatschappij opnieuw uitvinden. 'Ons geluksideaal' is een kritiek op de huidige gelukscultuur en het hedonisme en individualisme dat ermee gepaard gaat. Ten Havepap - 175 blz
filosofie & religie
Reza Aslan
God
Of we ons daarvan nu bewust zijn of niet, en of we zelf nu gelovig zijn of niet, als wij ons een beeld van God vormen, zien we in overgrote meerderheid een goddelijke versie van onszelf. En dan niet alleen met onze goede eigenschappen – mededogen, liefde, rechtvaardigheid – maar ook met alles wat minder goed is: hebzucht, jaloezie, gewelddadigheid. Al deze eigenschappen spelen een rol in elke religie en in elke cultuur. In 'God' ontrafelt Aslan op meesterlijke wijze de diepgewortelde behoefte het goddelijke te vermenselijken. Zijn oproep tot een beter godsbegrip en een diepere spiritualiteit stemt tot nadenken, of je nu gelooft in een God, vele goden of helemaal geen god. Balanspap - 285 blz