Terug/Home/Webwinkel ramsj.nl /Geschiedenis/De mulo
Van 1857 tot 1968 kende Nederland de mulo, het meer uitgebreid lager onderwijs. Het is een onderwijstype geweest waar vooral arbeiderskinderen en kinderen van kleine middenstanders ? jongens en zeker ook meisjes ? veel baat bij hebben gehad. Vaak kregen deze kinderen vanuit de lagere school een lager schooladvies dan kinderen uit meer welgestelde families, ook al waren de intellectuele capaciteiten gelijk. Voor hen geen gymnasium, hbs of mms, maar de mulo, de ambachtsschool of de huishoudschool. Maar de mulo bleek geen verkeerde opleiding te zijn. ?Daar leerde je tenminste wat?, werd vaak gezegd. Een mulo-opleiding bood velen een goede basis voor een mooie maatschappelijke carrière. Nederland heeft in de loop van de tijd ook niet minder dan drie premiers gehad met een mulo-opleiding. In ‘De mulo’ wordt de kleurrijke en bijzondere geschiedenis van de mulo op toegankelijke wijze uit de doeken gedaan.
Gerelateerde producten
geschiedenis

Sjoerd Faber
Bijzonder gewoon
‘Bijzonder gewoon’ gaat over een groot archief, met ruim vier kilometer dossiers, registers en systeemkaarten. En in dat archief komen honderdduizenden mensen voor. In de eerste plaats zijn dat politieke delinquenten: mensen die in Nederland na WO II op verdenking van collaboratie met de Duitsers de zogenaamde Bijzondere Rechtspleging moesten ondergaan. Om hun vervolging en berechting draait het. Terzijde gaat ‘Bijzonder gewoon’ ook over vele anderen: echtgenoten, kinderen, ouders, en andere familie, al dan niet ‘fout’, buren, getuigen, slachtoffers, politieambtenaren, officieren van justitie, rechters, reclasseringsambtenaren, psychiaters en andere betrokkenen. Recensie Op 6 november 2000 werd het Centraal Archief Bijzondere Rechtspleging (1944-2000) door het ministerie van Justitie officieel overgedragen aan het Nationaal Archief. Vier kilometer (!) dossiers, registers en systeemkaarten zijn vanaf nu voor iedereen vrij ter inzage, mits niet in strijd met de wet op de privacy. Het gaat namelijk om gevoelige informatie: de berechting van Nederlanders die zich tijdens de Duitse bezetting op onvaderlandslievende wijze gedragen hadden. Lang niet iedereen van wie een dossier is aangelegd, is daadwerkelijk berecht. Daar kunnen verschillende redenen voor zijn: de beschuldigingen waren vals of de vergrijpen waren zo licht dat niet tot vervolging werd overgegaan. Deze kleine uitgave, geïllustreerd met een aantal afbeeldingen in zwart-wit, geeft een globale beschrijving van de gang van zaken met betrekking tot de Bijzondere Rechtspleging, van de inhoud van het archief, de geschiedenis en het ambtelijk gebruik (bijvoorbeeld bij toekenning van een koninklijke onderscheiding). Aan de hand van een specifieke casus wordt de procesgang gedemonstreerd. Tenslotte geven de auteurs enkele wenken voor de wijze waarop men het archief kan raadplegen. Metagegevens • WBooks • Hardback • 112 pagina’s • ISBN 9789040077005 • NUR: 689 – Oorlog en vrede • Genre: Geschiedenis • Trefwoorden: 1940-1945, WOII, Bijzondere Rechtspleging, Centraal archief Uitgever WBOOKS is dé uitgever van geschiedenis- en kunstboeken. De publicaties van WBOOKS worden verkocht in meer dan 1500 betere boekhandels in Nederland en via de website. Veel van de uitgaven verschijnen in samenwerking met musea in Nederland, waaronder het Drents Museum, het Allard Pierson Museum en Gemeentemuseum Den Haag, en met grote culturele instellingen als de Rijkdienst voor het Cultureel Erfgoed.geschiedenis

Vensterscholen
De over het algemeen zorgwekkende situatie in het lager onderwijs, is in de gemeente Groningen voortvarend aangepakt. Door een toegenomen complexiteit op het gebied van opvoeding, vorming en scholing, voldoet de 'gewone' school in veel gevallen niet meer. Om hieraan het hoofd te bieden is er in Groningen een nieuw concept gelanceerd en een bijpassende organisatie opgezet. Met het concept van de Vensterschool, een multifunctionele school gekoppeld aan voorzieningen en instellingen op het gebeid van cultuur, onderwijs, welzijn, zorg en sport, wordt geprobeerd de oorzaak van sociaal culturele achterstanden bij kinderen op te lossen. Naast beleidsmakers en onderwijzers zijn met name ouders, hulpverleners en buurtbewoners nauw bij het hele hervormingsproces betrokken. Gerenommeerde architectenbureaus zijn ingeschakeld om ontwerpen voor de nieuwbouw van de eerste vier Vensterscholen te leveren.In deze publicatie worden de resultaten uitgebreid in beeld gebracht en wordt uit de doeken gedaan waaruit nu concreet de vernieuwing van de Vensterschool bestaat in vergelijking met de 'gewone' schoot. Daarbij wordt ingegaan op de historische en actuele stedenbouwkundigé situatie, de conceptvorming, het proces met de vele 'opdrachtgevers' en de financiële randvoorwaarden. De uiteenlopende architectonische visies op schaal, kleur en sfeer worden toegelicht, evenals de gebruiks- en beheersaspecten van de nieuwe gebouwen. Men is er in Groningen in geslaagd om, in samenspraak met alle betrokkenen, een waardevolle oplossing te vinden voor het urgente schoolvraagstuk, die zeker tot voorbeeld kan dienen voor de aanpak in andere steden
Pap - 108 Pag. - NAi Uitgevers
geschiedenis

K. de Jong Ozn.
Gods eer zij ’t merk van al uw werk
'De Geschiedenis van het Friesch Dagblad' kan worden omschreven als de biografie van een krant (verschijnend sinds 1903). In dit tweede deel wordt de periode 1935-1971 behandeld: de tijd van de economische crisis van de jaren dertig en het leiderschap van Colijn, de Tweede Wereldoorlog en de onderduik van het Friesch Dagblad, het verlies van 'ons Indië', de Nieuw-Guinea kwestie en de grote maatschappelijke omwenteling van de jaren zestig. Het is de tijd waarin Hendrik Algra ? antirevolutionair in hart en nieren, lid van de Eerste Kamer en schrijver van vele boeken ? de markante hoofdredacteur van het Friesch Dagblad is en zijn stempel op de krant drukt. Net als het voorafgaande deel biedt Deel II een boeiend verhaal over een veranderende wereld, gezien door de ogen van Friese gereformeerden en antirevolutionairen. Bijzondere aandacht is er voor de gebeurtenissen in Friesland en de parlementaire geschiedenis van Nederland. K. de Jong Ozn. (Drachten 1926-Sneek 2011) studeerde Geschiedenis en Nederlands aan de Vrije Universiteit. Hij was achtereenvolgens leraar in Dokkum, rector in Goes en Amersfoort, staatssecretaris van onderwijs (kabinetten Den Uyl en Van Agt 1) en voorzitter van de Unie voor Christelijk Onderwijs. Hij was tien jaar columnist van Het Buitenhof en de Haagsche Courant en schreef lange tijd voor het Centraal Weekblad en het Friesch Dagblad over politiek, onderwijs en literatuur. Hij publiceerde een aantal dichtbundels, een bundel novellen alsook een boek over de geschiedenis van de Unie voor Christelijk Onderwijs (Een verhaal dat verder gaat, 1999). In 2003 verscheen het eerste deel van zijn geschiedenis van het Friesch Dagblad onder de titel Zij zullen het niet hebben.geschiedenis
