Terug/Home/Webwinkel ramsj.nl /Non-Fictie/De lange weg naar huis
Patrik Svensson
De lange weg naar huis
Over een vader, een zoon en de paling
€ 20,99 Oorspronkelijke prijs was: € 20,99.€ 7,90Huidige prijs is: € 7,90.
Uitverkocht
Patrik Svensson groeide op in het zuiden van Zweden, niet ver van de zogenoemde palingkust. Al op jonge leeftijd leerde zijn vader de kleine Patrik op paling vissen. Uren en dagen brachten vader en zoon in stilzwijgen samen door, vissend op deze mysterieuze vis. Al sinds Aristoteles wordt het ‘palingvraagstuk’, zoals het in de natuurwetenschap wordt genoemd, beschouwd als een onoplosbaar probleem. Geen mens heeft ooit twee palingen zien paren, niemand kan de vraag beantwoorden waarom elke paling in de Sargassozee wordt geboren en sterft. Wat zegt de eindeloze reis van de paling over de zoektocht van de mens naar zijn oorsprong? Wat kun je eigenlijk over een paling ? of over een mens ? te weten komen? Svensson buigt zich in ‘De lange weg naar huis’ over de raadselachtige vis en keert daarvoor terug naar het huis van zijn jeugd. Maar bovenal schrijft hij over een zoon en zijn vader, en hun gedeelde liefde voor een vis.
Gerelateerde producten
non-fictie
Kiza Magendane
Met Nederland in therapie
Hoe word je van een vluchteling een burger? En welke reis leg je dan af? Kiza Magendane, die vluchtte uit Congo naar Nederland, neemt je mee op de reis die hij aflegde. Hij vertelt over de eerste stappen die hij in Nederland zet: over de vrienden die hij maakt, hoe hij de taal leert, zijn eerste sinterklaasgedicht en hoe hij uiteindelijk gaat studeren. Maar hij vraagt zich ook af of hij er wel écht bij mag horen. Eerst voorzichtig, later luider. Om ons duidelijk te maken wat hij bedoelt stelt Magendane Nederland voor als een huis, bewoond door verschillende huisgenoten, die zich op allerlei manieren tot elkaar verhouden. Via het metaforische raam, de tafel en de schermen in het huis analyseert hij wat Nederlanderschap betekent. Hij komt tot de conclusie dat niet alle bewoners van het huis Nederland aan tafel mogen zitten ? de plek waar de beslissingen worden gemaakt. Om tot een rechtvaardiger samenleving te komen stelt Magendane daarom voor om met Nederland in therapie te gaan. Als nieuwkomer is hij immers als geen ander in staat zich in een nieuw huis aan te passen. Deze kennis wil hij graag met alle bewoners van het huis Nederland delen. Prometheuspap - 240 blz
muziek
Niek Nelissen
Willem van Otterloo
Willem van Otterloo was één van de vier belangrijkste Nederlandse dirigenten van de twintigste eeuw. Als componist liet hij een klein maar verfijnd oeuvre na. Zijn bekendste werk is de Symphoniëtta (1943), die behoort tot de meest gespeelde Nederlandse composities. Van Otterloo's levensverhaal geeft een interessant tijdsbeeld van het muziekleven tussen 1928 en 1978. Hij begon zijn loopbaan als tutticellist in het Utrechts Stedelijk Orkest. Een compositieprijsvraag van het Concertgebouw in 1932 bleek bepalend voor zijn toekomst. De orkestsuite die hij instuurde, werd bekroond met de eerste prijs en hij mocht de uitvoering door het Concertgebouworkest zelf dirigeren. Het USO stelde hem in 1934 aan als tweede en in 1937 als eerste dirigent. Hij bleef aan toen het USO in 1943 werd ingezet bij de Europasender, een Duitse propagandazender. Dit kwam hem na de bevrijding te staan op een veroordeling door de Ereraad voor de muziek.In 1949 werd Van Otterloo eerste dirigent van het Residentie Orkest, dat hij bijna een kwart eeuw leidde. Het Haagse orkest ging met hem een ongekende bloeitijd tegemoet. In 1950 werd hij een van de vaste dirigenten van het nieuwe platenlabel van Philips, dat hem behalve met het RO opnamen liet maken in Berlijn, Parijs en Wenen. De vele Philips-lp's droegen bij tot zijn internationale reputatie. Na het overlijden van Eduard van Beinum in 1959 werd algemeen verwacht dat hij diens opvolger zou worden bij het Concertgebouworkest. De keuze viel echter op Bernard Haitink en Van Otterloo bleef in Den Haag. In de jaren zestig kwam Van Otterloo bij het RO onder vuur te liggen door de roep om inspraak en repertoirevernieuwing. Als gastdirigent verlegde hij zijn activiteiten deels naar het buitenland. Na zijn vertrek bij het RO in 1973 werd hij chef-dirigent van het Sydney Symphony Orchestra. In 1978 overleed hij in Australië bij een verkeersongeval.Recensie: Dit vlot geschreven imposante boek is een handelsuitgave van een academisch proefschrift over de introverte levens- en musiceerstijl van een van Nederlands bekende orkestleiders met een interessant tijdsbeeld (1933-1978). Zelf voortgekomen uit de orkestpraktijk stond hij als vaste dirigent "op de bok" van respectievelijk het Utrechts Stedelijk Orkest en het Residentie Orkest. Ook de kronieken van beide ensembles uit die periode worden door de promovendus - muziekjournalist en leraar vwo geschiedenis - in detail beschreven. Voor diegenen die onder Van Otterloo hebben gespeeld, is dit relaas 'gefundenes Fressen'. Maar voor hen niet alleen! Het boek bevat naast talrijke bijlagen en foto's een dvd met een tweetal televisieregistraties uit respectievelijk 1963 (Gebouw K&W Den Haag, Brahms III) en 1976 (St. Bavokerk Haarlem, Beethoven IX). Het boek en de dvd zijn toonaangevend voor de onderhavige periode van het orkestbedrijf.Metagegevens • Van Gruting • Gebonden • 629 pagina’s • ISBN 9789075879407 • NUR: 660 - Muziek algemeen • Genre: Kunst, Muziek, Biografieën • Trefwoorden: Dirigent, Residentie Orkest, Van OtterlooOver de auteur: Niek Nelissen (1952) studeerde geschiedenis in Groningen. Hij is werkzaam als leraar aan het Stedelijk Gymnasium in Arnhem en als toetsdeskundige bij het Cito. Als muziekjournalist schreef hij een groot aantal artikelen voor muziektijdschriften en toelichtingen bij cd-uitgaven op muziekhistorisch gebied. De biografie van Willem van Otterloo is de handelsuitgave van het proefschrift dat hij in 2009 verdedigde aan de Radboud Universiteit Nijmegen.Over de uitgever: Uitgeverij Van Gruting, opgericht in 1996, legt zich toe op het uitgeven van boeken op het terrein van geschiedenis, kunstgeschiedenis, muziekgeschiedenis en literatuurgeschiedenis. Van Grutinggeb - 628 blz
non-fictie
Rutger Vahl
Misschien wordt ‘t morgen beter
In Nederland is Cornelis Vreeswijk bekend van bescheiden hits als de 'De nozem en de non' en 'Veronica'. Maar in zijn tweede vaderland Zweden zien ze Cornelis Vreeswijk als de Scandinavische evenknie van Bob Dylan, Leonard Cohen en Jacques Brel. Vreeswijk verhuisde op zijn dertiende van IJmuiden naar Zweden, waar hij uitgroeide tot de grootste singer/songwriter van zijn generatie. Maar in 'Misschien wordt 't morgen beter' laat Rutger Vahl zien dat Cornelis Vreeswijk (1937-1987) nooit los van Nederland is gekomen. In 1972 keerde hij terug om ook zijn geboorteland te veroveren. Cornelis Vreeswijk was even productief als zelfdestructief. Een jaloerse alcoholist die elke relatie verstikte, maar ook een tekstdichter van een kaliber dat zeldzaam is in de popmuziek. Hij schreef over de achterblijvers in de welvaartsstaat, over vrouwen en vriendinnen. Bovenal liet hij zich inspireren door literatuur en muziek, zijn twee grote liefdes. Een reis door Vreeswijks universum voert langs alle pieken en dalen van een artiestenleven, maar brengt ons ook bij Ernest Hemingway en Walt Whitman, Amerikaanse blues giganten, The Beatles, Georges Brassens en de Braziliaanse meestergitarist Baden Powell de Aquino. Nijgh & Van Ditmarpap - 320 blz
gezondheid
Lex Boon
De man die van zijn been een lamp maakte
Journalist Lex Boon heeft een neus voor mooie en boeiende verhalen. In al die verhalen, die vaak beginnen met een eenvoudige vraag, stuit hij op verrassende wetenswaardigheden, laat hij boeiende mensen aan het woord en ontsluiert hij iets van de tijd waarin we leven. Waar komt het water in de Amstel in Amsterdam eigenlijk vandaan? Het lijkt een simpele vraag die je kunt beantwoorden door op de kaart te kijken. Maar zo eenvoudig is het niet. Boon eindigt zijn fantastische zoektocht op een bergtop in Zwitserland. Een andere reportage speelt zich af in 236 stegen van Amsterdam, waar dingen gebeuren die het daglicht niet kunnen verdragen. En is de geur van de hoofdstad eigenlijk in een parfum te vangen? Hilarisch is het verhaal over een man en zijn been. Het been moet worden geamputeerd en de man wil het houden om er een lamp van te maken. Boon volgt het proces van been tot lamp. En hoe weet een groep jonge Roemeense criminelen zeven waardevolle schilderijen uit de Rotterdamse Kunsthal te stelen? Wat dacht de man op Faeröer, toen hij per ongeluk een potvis liet ontploffen? Wat doet die Indiase monnik eigenlijk midden in een Amstelveense woonwijk? En waarom krijgt Boon brieven van de koningin? Meulenhoffpap - 336 blz