Terug/Home/Webwinkel ramsj.nl /Non-Fictie/Buitenland is geen land
Lieneke Frerichs
Buitenland is geen land
Nescio in Frankrijk
€ 15,00 Oorspronkelijke prijs was: € 15,00.€ 7,90Huidige prijs is: € 7,90.
Nescio is natuurlijk de auteur van de drie onvergetelijke verhalen ?De uitvreter?, ?Titaantjes? en ?Dichtertje?. Maar hij was ook J.H.F. Grönloh, zakenman met een verantwoordelijke baan op een exportkantoor, een familieman met vrouw en vier dochters, en bovendien een man die er graag alleen op uittrok. Dat rondzwerven was een sterke behoefte van hem. En daarbij ging voor hem niets boven het zo gevarieerde Nederlandse landschap. In het buitenland voelde hij zich weinig thuis: ?Buitenland is geen land?, verklaarde hij. Maar in 1932 en 1934 maakte hij twee vakantiereizen door Frankrijk waar hij met volle teugen van genoot: een fietstocht met twee van zijn dochters in Noord-Frankrijk en een verblijf met zijn vrouw in de Ardèche. Het geeft een levendig verslag van Nescio/Grönloh te midden van zijn gezin. Het is gelardeerd met citaten uit zijn brieven en geïllustreerd met door hem verzonden prentbriefkaarten.
Gerelateerde producten
muziek
![](https://ramsj.nl/wp-content/uploads/2016/06/9789075879407-247x365.jpg)
Niek Nelissen
Willem van Otterloo
Willem van Otterloo was één van de vier belangrijkste Nederlandse dirigenten van de twintigste eeuw. Als componist liet hij een klein maar verfijnd oeuvre na. Zijn bekendste werk is de Symphoniëtta (1943), die behoort tot de meest gespeelde Nederlandse composities. Van Otterloo's levensverhaal geeft een interessant tijdsbeeld van het muziekleven tussen 1928 en 1978. Hij begon zijn loopbaan als tutticellist in het Utrechts Stedelijk Orkest. Een compositieprijsvraag van het Concertgebouw in 1932 bleek bepalend voor zijn toekomst. De orkestsuite die hij instuurde, werd bekroond met de eerste prijs en hij mocht de uitvoering door het Concertgebouworkest zelf dirigeren. Het USO stelde hem in 1934 aan als tweede en in 1937 als eerste dirigent. Hij bleef aan toen het USO in 1943 werd ingezet bij de Europasender, een Duitse propagandazender. Dit kwam hem na de bevrijding te staan op een veroordeling door de Ereraad voor de muziek.In 1949 werd Van Otterloo eerste dirigent van het Residentie Orkest, dat hij bijna een kwart eeuw leidde. Het Haagse orkest ging met hem een ongekende bloeitijd tegemoet. In 1950 werd hij een van de vaste dirigenten van het nieuwe platenlabel van Philips, dat hem behalve met het RO opnamen liet maken in Berlijn, Parijs en Wenen. De vele Philips-lp's droegen bij tot zijn internationale reputatie. Na het overlijden van Eduard van Beinum in 1959 werd algemeen verwacht dat hij diens opvolger zou worden bij het Concertgebouworkest. De keuze viel echter op Bernard Haitink en Van Otterloo bleef in Den Haag. In de jaren zestig kwam Van Otterloo bij het RO onder vuur te liggen door de roep om inspraak en repertoirevernieuwing. Als gastdirigent verlegde hij zijn activiteiten deels naar het buitenland. Na zijn vertrek bij het RO in 1973 werd hij chef-dirigent van het Sydney Symphony Orchestra. In 1978 overleed hij in Australië bij een verkeersongeval.Recensie: Dit vlot geschreven imposante boek is een handelsuitgave van een academisch proefschrift over de introverte levens- en musiceerstijl van een van Nederlands bekende orkestleiders met een interessant tijdsbeeld (1933-1978). Zelf voortgekomen uit de orkestpraktijk stond hij als vaste dirigent "op de bok" van respectievelijk het Utrechts Stedelijk Orkest en het Residentie Orkest. Ook de kronieken van beide ensembles uit die periode worden door de promovendus - muziekjournalist en leraar vwo geschiedenis - in detail beschreven. Voor diegenen die onder Van Otterloo hebben gespeeld, is dit relaas 'gefundenes Fressen'. Maar voor hen niet alleen! Het boek bevat naast talrijke bijlagen en foto's een dvd met een tweetal televisieregistraties uit respectievelijk 1963 (Gebouw K&W Den Haag, Brahms III) en 1976 (St. Bavokerk Haarlem, Beethoven IX). Het boek en de dvd zijn toonaangevend voor de onderhavige periode van het orkestbedrijf.Metagegevens • Van Gruting • Gebonden • 629 pagina’s • ISBN 9789075879407 • NUR: 660 - Muziek algemeen • Genre: Kunst, Muziek, Biografieën • Trefwoorden: Dirigent, Residentie Orkest, Van OtterlooOver de auteur: Niek Nelissen (1952) studeerde geschiedenis in Groningen. Hij is werkzaam als leraar aan het Stedelijk Gymnasium in Arnhem en als toetsdeskundige bij het Cito. Als muziekjournalist schreef hij een groot aantal artikelen voor muziektijdschriften en toelichtingen bij cd-uitgaven op muziekhistorisch gebied. De biografie van Willem van Otterloo is de handelsuitgave van het proefschrift dat hij in 2009 verdedigde aan de Radboud Universiteit Nijmegen.Over de uitgever: Uitgeverij Van Gruting, opgericht in 1996, legt zich toe op het uitgeven van boeken op het terrein van geschiedenis, kunstgeschiedenis, muziekgeschiedenis en literatuurgeschiedenis. Van Grutinggeb - 628 blz
non-fictie
![](https://ramsj.nl/wp-content/uploads/2022/03/9789021577746-1-247x373.jpg)
Nino Wilkes
Faas Wilkes
Faas Wilkes was een van de beste Nederlandse voetballers ooit, die Nederland als voetballand op de wereldkaart zette. Deze tweebenige dribbelkoning was de eerste stervoetballer die internationaal furore maakte bij onder meer Valencia en Internazionale, waar hij tot op de dag van vandaag voortleeft als ‘Il Tulipano’ – de tulp. In Nederland werd hij door Johan Cruijff geroemd als idool, maar toch weten we hier nog maar weinig van Faas Wilkes. In ‘Faas Wilkes. De zoektocht van een kleinzoon’ gaat zijn kleinzoon Nino Wilkes op zoek naar de persoonlijke en bijzondere verhalen uit het leven van zijn opa. Nino kent Faas Wilkes als opa, de man die altijd een autootje voor hem kocht. Maar wie was deze man die de Nederlandse voetbalwereld transformeerde nog meer? De meeslepende verhalen, van de belangrijkste personen uit zijn leven, vormen een eerbetoon aan een van de grootste voetballers uit de Nederlandse geschiedenis. VBKpap - 248 blz
non-fictie
![](https://ramsj.nl/wp-content/uploads/2024/05/9789491921681.jpg)
Judit Neurink
Geweld is nooit ver weg
Een persoonlijk verslag van een journalistieke reis van tien jaar door een land dat heen en weer geslingerd wordt tussen oorlog en wederopbouw. Judit Neurink vertrok tien jaar geleden naar Irak als correspondent en om een mediacentrum op te zetten. Ze maakte de wederopbouw in Iraaks-Koerdistan mee, de opmars van ISIS, de ontvoering van en moord op duizenden Jezidi's. Ze was er getuige van dat het land uiteenviel op basis van etniciteit en religie en dat de roep om een sterke leider toenam. Tegelijkertijd begon ze van het land te houden. Eind 2019 zag ze hoe jonge Irakezen met hun Tuk-tukrevolutie in opstand kwamen tegen de corruptie, de uitzichtloosheid en het geweld. Inmiddels vormt een hergroeperend en wraakzuchtig ISIS opnieuw een bedreiging - ook na de dood van Abu Bakr al-Baghdadi. Judit Neurink kwam voor de wederopbouw, maar was steeds vaker genoodzaakt verslag te doen van haat en geweld. Als verslaggever kon ze niet immuun blijven voor het leed, en dat leidde tot haar vertrek. In 'Geweld is nooit ver weg' blikt ze terug op een bewogen decennium, en toont de lezer de culturele diversiteit, diepgewortelde conflicten en hoogte- en dieptepunten van een tumultueus land, waar een vreedzame toekomst een haast onhaalbare droom lijkt. Jurgen Maaspap - 285 blz
non-fictie
![](https://ramsj.nl/wp-content/uploads/2020/10/9789061007289-247x342.jpg)
Nina Burton
Erasmus, de ster aan Gutenbergs firmament
De uitvinding van de boekdrukkunst, halverwege de vijftiende eeuw, maakte het opeens mogelijk boeken in grote oplagen te verspreiden. Voor het eerst konden kennis en ideeën ongebreideld worden uitgedragen. Geïnspireerd door schrijvers uit de klassieke oudheid introduceerden de humanisten van de renaissance een revolutionair, onafhankelijk denken, waarbij de mens centraal stond in plaats van de kerk en de godsdienst. Met grote nieuwsgierigheid ontdekten ze de natuur en het menselijk lichaam. Wetenschappers, kunstenaars en schrijvers waren niet langer anoniem. Dankzij de boekdrukkers die zich overal in Europa vestigden, kon de mens zich bevrijden uit de greep van de middeleeuwen. Nina Burton beschrijft dit tijdperk van 'de eerste mediarevolutie' aan de hand van het leven van Erasmus (1466 - 1536). Hij was de ster aan Gutenbergs firmament, de eerste bestsellerauteur uit de geschiedenis, een man die zijn tijd ver vooruit was en in contact stond met tal van intellectuelen en kunstenaars uit zijn tijd: Thomas More, Albrecht Dürer, Hans Holbein de Jonge, Paracelsus, Maarten Luther. Burton roept in mooie zinnen en beknopte beelden – ze is ook dichteres – een schitterend tijdsbeeld op. Daarbij beperkt ze zich niet tot Erasmus' ideeën, maar beschrijft ze ook zijn dagelijks leven: van een vervaarlijke bootreis naar Engeland in zijn jonge jaren, via een triomftocht over de Rijn als gevierd schrijver tot aan zijn oude dag boven de drukkerij in Bazel. Natuurlijk gaat ze ook in op de invloed die Erasmus nog tot eeuwen na zijn dood had. Ad. Donkergeb - 352 blz