Terug/Home/Webwinkel ramsj.nl /Geschiedenis/Bastion: Occupied Bruges in the First World War
Bruges 1914: a medium-sized Flemish city with a medieval core and a brand-new modern harbour is turned into a base for imperial Germany’s naval and submarine war. Though close to the Western Front, Bruges saw another face of war: that of military occupation, of being made into a bastion for its conqueror’s war, and of being bombed from the air as a result. The story of Bruges in the First World War is the story of a city that escaped destruction but faced violence. It is the story of its wartime rulers and how they saw their war effort. And it is the story of civilians who, even under military domination, made choices of their own.
Gerelateerde producten
geschiedenis

Wout van der Toorn
Logbook of the Low Countries
Logbook of the Low Countries' provides a concise chronicle of Belgium, Luxembourg and The Netherlands, setting their major roles against events in world history, together with famous quotations and highlights from art and science. This Logbook is meant for members of the corps diplomatique, expatriates, students from international schools and tourists, giving them easy access to the fascinating history of the country in which they reside. The struggle for political and religious freedom from Spanish domination in the sixteenth century led to the creation of the first democratic republic in the northern Netherlands which, in turn became a model for other countries. In the seventeenth century the Dutch Republic, comprising the Seven Provinces and their colonies, became the world's chief maritime trading power, only overtaken by Great Britain in the eighteenth century. More recently the Low Countries were at the forefront of European cooperation, first in the formation of the Benelux and later in the creation of the European Union, its capital Brussels and the euro.geschiedenis

Vibeke Roeper
Hamel’s World
In 1653 the VOC ship Sperwer smashed to pieces on the rocks off a remote Korean island. There were thirty-six survivors. The king of Korea decided that the foreigners should spend the rest of their lives in his hermit kingdom. The Dutchmen were provided with food and housing and a certain amount of freedom of movement, but had no choice but to accept their fate. After 13 years eight of them managed to reach Japan in a small, barely seaworthy boat. Hendrik Hamel¹s report on their adventures soon became available to a wider public. For two centuries it was the most important source of information about the mysterious kingdom of Korea. It continues to fascinate as a report of a meeting between two completely different cultures. In 2003, 350 years after the event, the stranding of the Dutchmen is widely commemorated in Korea. The present book includes Jean-Paul Buys' modern English translation of a complete version of Hamel's Journael. Additional chapters by Leonard Blussé, W.J. Boot, Vibeke Roeper and Boudewijn Walraven describe the world familiar to VOC employees and the strange world of the Far East which, much against their will, Hamel and his compatriots came to know so well. Geb - SUN - 192 pag. - geïllustreerdgeschiedenis

Sporen in de modder
Als in november 1918 de wapenstilstand ingaat, blijkt dat het buurtspoorwegennetwerk aan beide zijden van het front zeer sterk is uitgebreid. Hier en daar blijven nog stille getuigen van die bovenmenselijke transportinspanning voor het vervoer van troepen en van bepaalde bevoorradingsmiddelen die met de tram of buurtspoorwegen zijn aangevoerd. De tram speelt in de hoofden van de militairen vóór 1914 nauwelijks een rol. Bij de mobilisatie en vooral bij de aftocht naar de versterkte vesting Antwerpen wordt er zorg gedragen voor het verbinden van de verschillende netten en wordt er zo goed als mogelijk rollend materieel uit de handen van de invaller gehouden. Als het Belgische leger begin oktober 1914 terugplooit op Oostende en nadien de stelling achter de IJzer inneemt, speelt de tram een zeer belangrijke rol voor de afvoer van troepen die zich terugtrekken voor de Duitsers. Vrij snel rijpt in de hoofden van de militairen, zowel als de trammaatschappijen dat er werk aan de winkel is. 'Sporen in de modder' vertelt het verhaal van de tram in oorlogstijd. Van de spoorwegen is bekend dat ze tijdens de Eerste Wereldoorlog een belangrijke rol hebben gespeeld in de bevoorrading van het front. Veel minder bekend is dat ook een relatief bescheiden transportmiddel als de trams een groot deel van de bevoorrading en de troepentransport voor zijn rekening nam. Dat had niet alleen te maken met de aanwezigheid van een uitgebreid tramnetwerk in België. Door de aanhoudende bombardementen was het wegennet soms zo grondig verwoest dat terugvallen op trams en smalspoor de enige werkbare oplossing bleek. 'Sporen in de modder' vult een lacune in de kennis van de spoorweggeschiedenis en beperkt zich daarbij niet tot droge feiten en cijfers, maar brengt ook de lotgevallen van trambestuurders en hun passagiers onder de aandacht. Een onmisbaar werk voor iedereen die geïnteresseerd is in militaire geschiedenis.geschiedenis
