Preesman (1968) is de eerste winnaar van de Theo Wolvecampprijs, een tweejaarlijkse prijs voor de schilderkunst. De jury onder voorzitterschap van Chris Dercon kende deze prijs toe omdat Preesman ‘op een open en eigenzinnige manier nieuwe paden bewandelt in de Nederlandse schilderkunst’.
NAI-uitgevers-pap, groot formaat-bijlagen-rijl geïll.
Gerelateerde producten
kunst

Voor eer & glorie
Na de afkondiging van het Eerste Keizerrijk werd de rijke juweeltraditie van voor de Franse Revolutie nieuw leven ingeblazen. Napoleon had een zwak voor juwelen en spaarde kosten noch moeite voor zijn vrouw(en) en familie. De Petit Caporal gebruikte ze ook als instrumenten om vriend en vijand aan het keizerrijk te binden. Na de afkondiging van het Eerste Keizerrijk werd de rijke juweeltraditie van voor de Franse Revolutie nieuw leven ingeblazen. Napoleon had een zwak voor juwelen en spaarde kosten noch moeite voor zijn vrouw(en) en familie. De Petit Caporal gebruikte ze ook als instrumenten om vriend en vijand aan het keizerrijk te binden. Na de afkondiging van het Eerste Keizerrijk werd de rijke juweeltraditie van voor de Franse Revolutie nieuw leven ingeblazen. Napoleon had een zwak voor juwelen en spaarde kosten noch moeite voor zijn vrouw(en) en familie. De Petit Caporal gebruikte ze ook als instrumenten om vriend en vijand aan het keizerrijk te binden. Na de afkondiging van het Eerste Keizerrijk werd de rijke juweeltraditie van voor de Franse Revolutie nieuw leven ingeblazen. Napoleon had een zwak voor juwelen en spaarde kosten noch moeite voor zijn vrouw(en) en familie. De Petit Caporal gebruikte ze ook als instrumenten om vriend en vijand aan het keizerrijk te binden. Na de afkondiging van het Eerste Keizerrijk werd de rijke juweeltraditie van voor de Franse Revolutie nieuw leven ingeblazen. Napoleon had een zwak voor juwelen en spaarde kosten noch moeite voor zijn vrouw(en) en familie. De Petit Caporal gebruikte ze ook als instrumenten om vriend en vijand aan het keizerrijk te binden. Na de afkondiging van het Eerste Keizerrijk werd de rijke juweeltraditie van voor de Franse Revolutie nieuw leven ingeblazen. Napoleon had een zwak voor juwelen en spaarde kosten noch moeite voor zijn vrouw(en) en familie. De Petit Caporal gebruikte ze ook als instrumenten om vriend en vijand aan het keizerrijk te binden. Na de afkondiging van het Eerste Keizerrijk werd de rijke juweeltraditie van voor de Franse Revolutie nieuw leven ingeblazen. Napoleon had een zwak voor juwelen en spaarde kosten noch moeite voor zijn vrouw(en) en familie. De Petit Caporal gebruikte ze ook als instrumenten om vriend en vijand aan het keizerrijk te binden. Na de afkondiging van het Eerste Keizerrijk werd de rijke juweeltraditie van voor de Franse Revolutie nieuw leven ingeblazen. Napoleon had een zwak voor juwelen en spaarde kosten noch moeite voor zijn vrouw(en) en familie. De Petit Caporal gebruikte ze ook als instrumenten om vriend en vijand aan het keizerrijk te binden. Na de afkondiging van het Eerste Keizerrijk werd de rijke juweeltraditie van voor de Franse Revolutie nieuw leven ingeblazen. Napoleon had een zwak voor juwelen en spaarde kosten noch moeite voor zijn vrouw(en) en familie. De Petit Caporal gebruikte ze ook als instrumenten om vriend en vijand aan het keizerrijk te binden.kunst

Rudy Uytenhaak
Steden vol ruimte
Steden vol ruimte. Kwaliteiten van dichtheid – Rudy Uytenhaak Steden gaan wereldwijd steeds minder efficiënt om met de beschikbare ruimte. Daarnaast neemt het persoonlijk grondgebruik drastisch toe; in Nederland is het in de afgelopen eeuw twaalf keer zo groot geworden. Deze ontwikkeling zal zich internationaal de komende decennia voortzetten. Om te voorkomen dat het landschap opgeslokt wordt door de stad zal er in de steden in hogere dichtheden gebouwd moeten worden. Mensen moeten hierbij worden verleid om in deze compacte steden te gaan wonen. Dit kan alleen wanneer de stad een geheel aan culturele en ruimtelijke kwaliteiten biedt. In zijn eigen praktijk en aan de Technische Universiteit in Delft verrichtte architect en hoogleraar Rudy Uytenhaak onderzoek naar de dichtheden van de gebouwde omgeving en naar de verschillende manieren waarop voldoende ruimtelijke compensatie voor de bereikte dichtheid geboden kan worden. Dit onderzoek heeft geleid tot een aantal concrete maatregelen en voorstellen. ‘Steden vol ruimte. Kwaliteiten van dichtheid’ beschrijft de resultaten van het onderzoek en toont een groot aantal projecten die het zoeken naar de ideale plattegronden en doorsneden in woongebouwen laten zien. Behalve voorbeelden uit zijn eigen praktijk bespreekt Rudy Uytenhaak ook het werk van andere architecten. Metagegevens • Nai010 Uitgevers • Paperback • 120 pagina’s, met illustraties • ISBN 9789064506697 • NUR 648 – Bouwkunst, architectuur • Genre’s: Architectuur • Trefwoorden: architectuur, steden, bouwkunst Auteur Rudy Uytenhaak (Amsterdam, 17 april 1949) is een Nederlands architect, hij ontwierp onder meer het VROM-kantoor, het woongebouw Droogdok, het Olympisch Kwartier, het Cascade en Technologiegebouw van de TU Eindhoven, het Stadskantoor Goes en het Huis voor Schoone Kunsten. Uytenhaak won onder meer de Wibautprijs (1993), de Bronzen Bever (1994) en de Themaprijs Duurzaam Architect van het jaar (2006). Uitgever nai010 uitgevers is specialist in het uitgeven van boeken op het gebied van design, architectuur, kunst en stedebouw. Nai010 is ontstaan in juli 2012 door het samengaan van NAi Uitgevers en Uitgeverij 010. Nai010 vormt de grootste internationaal opererende uitgever op het gebied van kunst, architectuur, fotografie en design van Nederland. Meer titels als ‘Steden vol ruimte’ van nai010 vindt u op onze website.kunst

Dercon
Ik zou een museum willen maken
Chris Dercon (Lier, 1958) is sinds 1996 directeur van Museum Boijmans Van Beuningen in Rotterdam. Aan het eind van de jaren tachtig was hij verantwoordelijk voor de programma's vn P.S. 1 Contemporary Art Center in New York. Van 1990 tot 1995 was Dercon de eerste directeur van Witte de With, centrum voor heden daagse kunst in Rotterdam.kunst
