Terug/Home/Webwinkel ramsj.nl /Geschiedenis/Tweede Wereldoorlog/De Kriegsmarine in Rotterdam tijdens de Tweede Wereldoorlog
Jan Willem van Borselen
De Kriegsmarine in Rotterdam tijdens de Tweede Wereldoorlog
€ 27,40 Oorspronkelijke prijs was: € 27,40.€ 9,90Huidige prijs is: € 9,90.
ISBN: 9789061006497. Bindwijze: geb Taal: NL Uitgever: Ad. Donker Auteur: Jan Willem van Borselen Auteur tussenvoegsel: van Paginas: 270 Categorieën: Geschiedenis, Tweede Wereldoorlog.
Tijdens de Tweede Wereldoorlog had de Duitse Kriegsmarine aan de Waalhaven in Rotterdam een vlootbasis waar Schnellboote uitvoeren om schepen van geallieerde konvooien te torpederen. Bovendien moeten Duitse ertskonvooien uit Noorwegen en bestemd voor het Roergebied door een vloot van escorteurs worden beschermd tegen Britse aanvallen op zee en uit de lucht. Jan Willem van Borselen beschrijft het process van de Kriegsmarine in Rotterdam met gevoel voor het grote militaire theater, maar ook voor veel prikkelende details.
Gerelateerde producten
geschiedenis
Max Hastings
Operatie Chastise
'Operatie Chastise, Het verhaal van de Dambuster 1943' is een van de meest opmerkelijke prestaties in de militaire geschiedenis: de dappere jongemannen van het 617de Squadron van de Royal Air Force vlogen met hun zware bommenwerpers schrikbarend laag boven het water recht op de Duitse dammen af in een poging deze te vernietigen. Maar dit verhaal â en de latere oorlogservaring van het 617de Squadron â is nooit volledig verteld. Max Hastings neemt ons mee naar de aanval in mei 1943 en onthult hoe de waarheid van die nacht aanzienlijk verschilt van het populaire verhaal dat de meeste mensen kennen. Zo had de RAF de Ruhrdammen al in 1938 aangewezen als voor de nazi's strategische plekken; in de vijf jaar die daarop volgden vormde luitenant-kolonel van de luchtmacht Guy Gibson het 617de Squadron. Hoewel het bombardement tot de geplande dramatische vernietiging leidde, kwamen slechts twee van de acht vliegtuigen over de dammen - de rest werd neergeschoten op de vlucht naar of terug van de missie. En hoewel de moed van het 617de Squadron onbetwistbaar is, was de schade veroorzaakt door de militaire actie. Maar in 1943 spraken deze dappere mannen tot de verbeelding en krikten ze de moraal van het Britse volk op. Hun prestatie maakte de nazi's onrustig en zorgde ervoor dat ze enorme middelen inzetten voor de verdediging van de dammen â waardoor de missie uiteindelijk een succes werd. Wat het 617de Squadron deed was een buitengewone en heroïsche prestatie, een voorbeeld van Churchills 'militaire theater' op zijn best, en een triomf van Britse vindingrijkheid en technologie â een verhaal dat nog vele generaties moet worden verteld. Hollands Diepgeb - 388 blz
geschiedenis
Doug Hurst
De vierde bondgenoot
De vierde bondgenoot is het verhaal van de Nederlandse strijdkrachten die in de Tweede Wereldoorlog vanuit bases in Australië ten strijde trokken tegen de Japanners. Toen ze door Japan uit het toenmalig Nederlands Indië verdreven werden, verplaatsten de Nederlanders hun schepen, vliegtuigen en manschappen naar Australië. Daar voegden zij zich als 'vierde bondgenoot'bij de Engelse, Australische en Amerikaanse troepen. Zij namen het leeuwendeel van het geallieerde handelsverkeer in de oorlog in de Stille Oceaan voor hun rekening en hielden een vloot met oorlogsschepen en onderzeeboten in de vaart; zij vlogen met jagers, bommenwerpers en transporttoestellen en gaven leiding aan gespecialiseerde onderdelen van de strijdkrachten. Toen de oorlog in de Stille Oceaan voorbij was, stelden ze zich op tegenover de nationalisten in Nederlands Indië. Na de totstandkoming van Indonesië in 1949 emigreerden veel van de soldaten naar Australië. Waanders200 blz
geschiedenis
Thierry Debels
Koning Boudewijn
Op 7 september 2010 zou koning Boudewijn tachtig geworden zijn. Er is weinig bekend over de vijfde koning van België. Deze biografie werpt een helder licht op de vorst. Recent vrijgegeven CIA-documenten en tientallen telexen van de Amerikaanse ambassade in Brussel tonen wie Boudewijn werkelijk was. Hij was beste maatjes met Franco, ondersteunde de acties tegen Allende en was maar wat blij dat Lumumba vermoord werd. Voor het grote publiek was Boudewijn le roi triste, een minzame, diepgelovige man. Maar de vorst kon ook bikkelhard en principieel zijn. Hij weigerde niet alleen in 1990 de abortuswet te ondertekenen, maar wilde evenmin de wet Collard signeren. Hij bepaalde ook eigenzinnig en vaak tegen de regering in het Congobeleid, met alle desastreuze gevolgen van dien, weigerde bepaalde ministers te benoemen en bleef rancuneus tegen iedereen die na de oorlog kritiek op zijn vader Leopold III had. Ook over zijn privéleven verschaft dit boek prikkelende informatie. Had Boudewijn een verhouding met zijn stiefmoeder Lilian? Waarom trouwde hij met Fabiola, terwijl een eerder aangekondigd huwelijk van Fabiola met een Spaanse edelman werd geannuleerd omdat ze geen kinderen kon krijgen? Waarom ging het plan om kinderen te adopteren niet door? En wist u dat Boudewijn een uitstekend golfer was? Koning Boudewijn. Een biografie is een must voor royaltyliefhebbers en iedereen die in de Belgische geschiedenis geïnteresseerd is. Houtekiet406 blz
geschiedenis
Sporen in de modder
Als in november 1918 de wapenstilstand ingaat, blijkt dat het buurtspoorwegennetwerk aan beide zijden van het front zeer sterk is uitgebreid. Hier en daar blijven nog stille getuigen van die bovenmenselijke transportinspanning voor het vervoer van troepen en van bepaalde bevoorradingsmiddelen die met de tram of buurtspoorwegen zijn aangevoerd. De tram speelt in de hoofden van de militairen vóór 1914 nauwelijks een rol. Bij de mobilisatie en vooral bij de aftocht naar de versterkte vesting Antwerpen wordt er zorg gedragen voor het verbinden van de verschillende netten en wordt er zo goed als mogelijk rollend materieel uit de handen van de invaller gehouden. Als het Belgische leger begin oktober 1914 terugplooit op Oostende en nadien de stelling achter de IJzer inneemt, speelt de tram een zeer belangrijke rol voor de afvoer van troepen die zich terugtrekken voor de Duitsers. Vrij snel rijpt in de hoofden van de militairen, zowel als de trammaatschappijen dat er werk aan de winkel is. 'Sporen in de modder' vertelt het verhaal van de tram in oorlogstijd. Van de spoorwegen is bekend dat ze tijdens de Eerste Wereldoorlog een belangrijke rol hebben gespeeld in de bevoorrading van het front. Veel minder bekend is dat ook een relatief bescheiden transportmiddel als de trams een groot deel van de bevoorrading en de troepentransport voor zijn rekening nam. Dat had niet alleen te maken met de aanwezigheid van een uitgebreid tramnetwerk in België. Door de aanhoudende bombardementen was het wegennet soms zo grondig verwoest dat terugvallen op trams en smalspoor de enige werkbare oplossing bleek. 'Sporen in de modder' vult een lacune in de kennis van de spoorweggeschiedenis en beperkt zich daarbij niet tot droge feiten en cijfers, maar brengt ook de lotgevallen van trambestuurders en hun passagiers onder de aandacht. Een onmisbaar werk voor iedereen die geïnteresseerd is in militaire geschiedenis. Snoeckgeb - 120 blz