In deze autobiografie voert Rossi een dialoog met zijn verleden en zijn werk. De geschiedenis van de ontwerpen vloeit er over in de persoonlijke geschiedenis, jeugdherinneringen vermengen er zich met een filosofische doordenking van de architectuur. Sprekend met enkele van zijn ontwerpen verduidelijkt Rossi de achtergronden van zijn architectuurtheorie, de literaire en artistieke invloeden die hij heeft ondergaan.
Sun-pap-159 pag
Gerelateerde producten
kunst
Hans Oldewarris
Liefde voor de Hollandse bouwkunst
Publiceren over architectuur en het publiceren van architectuurteksten is een voorwaarde voor het bestaan van een architectuurdiscours. Als uitgever van boeken op het gebied van architectuur en design bij Uitgeverij 010 heeft auteur Hans Oldewarris altijd betoogd dat architecten over hun vak moeten schrijven om hun ideeën over architectuur te articuleren en te delen. Het is in belangrijke mate de uitgever die bepaalt welke projecten, onderwerpen, ideeën en programma's van architecten en ontwerpers worden toegelaten tot het publieke domein. Dit boek; de handelseditie van het proefschrift aan de Universiteit Leiden; verschaft inzicht in het publiceren over architectuur in Nederland. Het onderzoekt onder welke omstandigheden en dankzij welke uitgangspunten; werkwijze en beslissingen uitgeverij Kosmos in de periode 1923-1960 haar uitgaven op het gebied van architectuur en toegepaste kunst realiseerde. Nai010geb - 607 blz
kunst
Archipel
Indonesië beslaat met zijn meer dan 17.000 eilanden een oppervlakte die gelijk is aan het grondgebied van de Europese Unie. De Indonesische Archipel is een plaats van samenvloeiingen en ontmoetingspunten, en was altijd al een van de belangrijkste knooppunten van de wereldhandel. Lang voor de containerschepen en olietankers van vandaag, hebben hier Austronesisiche bootjes, Arabische dhows, Chinese jonken, Iberische karvelen en vaartuigen van Oost-Indische Compagnie aangemeerd. De geschiedenis van deze archipel bestaat uit een wirwar van banden en connecties tussen werelden vlakbij en veraf die altijd te kampen hebben met de alom aanwezige maritieme omgeving. De zee is eerder een verenigende factor en door de moesson was dit knooppunt een verplichte halte voor buitenlandse handelaars, religieuzen en diplomaten die sporen van hun aanwezigheid hebben achtergelaten in de mythen, monumenten, kunst en tradities van het hedendaagse Indonesië. Deze externe invloeden werden laag na laag vermengd en kregen een nieuwe interpretatie in deze rijke en complexe maatschappijen. Ze brachten nieuwe werelden tot stand die gekleurd en gevormd werden door hun band met de zee. Deze publicatie is een uitnodiging om kennis te maken met deze werelden, met de zee als verbindingselement en een buitengewone collectie van belangrijke werken, bakens in een geschiedenis die het ontdekken waard is en bewondering oproept. Snoeckgeb - 207 blz
kunst
Bert Koopman
Competentiestrijd in de muziektempel
Het Koninklijk Concertgebouworkest behoort tot 's werelds beste orkesten en wordt geprezen om zijn stilistische flexibiliteit. Geen artistieke successen zonder zakelijke bijdragen. Deze thematiek staat centraal in 'Competentiestrijd in de Muziektempel'. Een symfonieorkest is een complexe organisatie: achter de schermen doen zich regelmatig conflicten voor. Uiteenlopende belangen van dirigent, orkest, bestuur en directie strijden voortdurend om voorrang. 'Competentiestrijd in de Muziektempel' legt het vergrootglas op deze dilemma's, inventariseert zakelijke bijdragen aan artistieke successen en beschrijft hoe opeenvolgende chef-dirigenten ? Mengelberg, Van Beinum, Haitink, Chailly en Jansons ? hun stempel drukten op de bedrijfsvoering. Bert Koopman analyseert het verleden en blikt vooruit. Ook komt de verhouding tussen het Concertgebouworkest en Het Concertgebouw aan bod. Deze twee instellingen vormden tot 1952 één organisatie. De focus ligt hier op de verschillende rollen van de leiding van het gebouw: als stichter, naamgever, klankkast en werkgever van het orkest en, na 1952, als uitdager op zakelijk en artistiek vlak. 'Competentiestrijd in de Muziektempel' is het indringende, met verve geschreven verslag van een strijd van meer dan een eeuw tussen artistieke ambities en zakelijke krachten. Prometheuspap - 336 blz
kunst
Jan Cremer, Wim van der Linden
Working class hero
Schrijver en beeldend kunstenaar Jan Cremer (1940) stamt van vaderszijde uit een familie van hoefsmeden en beroepsmilitairen uit Pruisen en Hessen, zijn moeders familie is afkomstig uit Hongarije. Korte tijd volgde hij een opleiding aan de Academie voor Beeldende Kunst in Arnhem. Als schilder kreeg hij snel erkenning met zijn 'peinture barbarisme', intussen reist hij veel en woont overal.In het najaar van 1963 zwerven Jan Cremer en Wim van der Linden ieder weekend samen door Amsterdam. Wim van der Linden heeft een hok met een donkere kamer op Kattenburg, Jan Cremer heeft al een gezin en woont in de Jodenhouttuinen. De huizen die ze daar bewonen, zijn allang gesloopt. Amsterdam in 1963 is een stad in doodsnood. Het is alles sloop en verval. In die puingruwel staat Jan Cremer en kijkt hongerig in de lens.Op zijn drieëntwintigste heeft Jan Cremer een heel leven achter de rug, maar ondanks zijn successen als schilder is hij arm gebleven en noodgedwongen werkt hij in de haven. De Cremer die Wim van der Linden vastlegt, is hard op weg om van 'working class' tot 'working class hero' uit te groeien. Op alle foto's die Wim van der Linden in 1963 van hem maakt, is hij de belichaming van het nieuwe, van de dingen die komen gaan. Het icoon van de verandering wordt de foto van Jan Cremer op zijn Harley Davidson, de coverfoto van Ik Jan Cremer, dat in 1964 verschijnt. Daarna is alles anders.Wim van der Linden en Jan Cremer zullen nog tien jaar samen optrekken. Tussen 1963 en 1969 maakt hij zo'n duizend foto's van Jan Cremer, waarvan het grootste deel zich bevindt in het archief van Cremer. In dit boek zijn 80 door Jan Cremer uitgekozen foto's verzameld. Ze geven niet alleen een beeld van Jan Cremer, maar ze zijn ook een monument voor de vriendschap van twee kunstenaars, de schrijver en de fotograaf. d'Jongehonding - 96 blz